Pengikut Tegar, Thanks!

Tuesday, August 17, 2010

Camni Boleh ke??

Syarat gaji RM600 amah kerja 2 tahun


2010/08/17

KUALA LUMPUR: Gaji minimum RM600 sebulan ditetapkan Kerajaan Indonesia dibayar majikan kepada pembantu rumah rakyat negara itu hanya diberi kepada mereka yang berkhidmat dua tahun dengan majikan berkenaan.

Kaunselor Penerangan, Sosial dan Budaya, Kedutaan Besar Indonesia, Widyarka Ryananta, berkata penetapan itu sudah dilaksanakan awal tahun lalu yang menjadi antara syarat memperbaharui pasport pembantu rumah
Beliau berkata, syarat itu dipersetujui antara pihaknya dan pembantu rumah sebelum datang ke negara ini.

"Itu adalah kesepakatan antara amah dengan kita (Indonesia) saja, tanpa membabitkan Kementerian Sumber Manusia kerana peranan itu tidak dimainkan agensi pembantu rumah,” katanya kepada Berita Harian ketika mengulas aduan majikan membayar gaji minimum RM600 sebagai syarat memperbaharui pasport.
-sumber: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SyaratgajiRM600amahkerja2tahun/Article/index_html


cerita hangat masa kini untuk mereka2 yang ada menggaji bibik dirumah..walaupun umahaku takde bibik sbb tak ada keperluan utk itu, aku tetap terpikir pasal isu ni..sbb selalu sgt dengar akak2 kat sekeliling aku yang kecoh bercerita pasal isu ni..

kekadang aku rasa mcm taklogik la dorg2 yg memikiokan pasal isu2 bibik nih..memula nak mintak cuti wajib sehari dalam seminggu..pastu mintak gaji minimum plak..musykil aku..ni sapa yang boss sebenaqnya nih??

salah siapa? salah diri sendiri jugak..org malaysia semua stendet tinggi2..ape kelas jadi pembantu rumah..aku ada SPM la beb..SPM..ye..spm ko tuh yang kalau grafnya standard, nescaya ko fail semua subjek..

bukan nak membangga diri..tp cuma nak bagi sikit penerang hati..apa hina sangat ke jd pembantu rumah?? sanggup mintak sedekah, duduk lepak tepi jalan..padahal kederat tu kuat lg..nak lagi haru, sanggup buat bisnes haram..jual badan..ya, mmg kaya..mmg dapat duit banyak..tp masa kita mati, org kambus dengan tanah, bukan dengan duit..

pada mereka2 yang datang dari seberang plak, org malaysia ni bukan kedekut sangat..tp kami sendiri tgh struggle nak idup dalam dunia yang asal menguit sikit, keluaq duit..bukan tak boleh nak bg gaji minima 600 tu..boleh sangat..tp duduk umah tu, bayar la sewa..mkn tu takpe la, apa yang adakat umah, ko sebat laa..amacam??sewa bilik letak la 250 paling murah..ada berani??

p/s: cerita di atas tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup, atau tidak..

No comments:

Post a Comment