Pengikut Tegar, Thanks!

Wednesday, January 4, 2012

yang tersurat dan yang tersirat..

assalamualaikum..

hari ni terasa mcm nak berkongsi hasil perbincangan kedai kopi masa makan tengahari tadi gengan kawan2..sembangnya bab lain, tapi masa bersembang tu, kepala hotak aku melayang fikir benda lain..

indah sungguh bahasa melayu..

bahasa kita ni penuh dengan seni halus..sampai sapa yang buta seni, memang tak mengerti..satu perkataan yang buat aku terfikir td ialah "kurang ajar". selalunya bila disebut kurang ajar, dalam kepala kita terbayang seorang yang membuatkan kita naik angin dengan kelaku2 yang tak manis dipandang mata..kan?? bagi aku, (bukan nak ckp aku betul, tp aku cuba menilai seni dalam berbahasa) bila dikata kurang ajar, perkataan tu bukan ditujukan kepada individu yang buat hal, tapi pada ibu bapa individu tersebut..

kenapa aku kata mcm tu?? sebab, mungkin makbapak dia dah ajar, tp ajaran dia tu tak cukup..sebabtu disebut kurang ajar..bukan tak belajar punya budak..tak gitu?? kalau ada pun, mungkin disebut "tak makan diajar punya budak"..haa..sebutan mcm ni baru kena pada individu camcis tersebut..

entri kali ni bukan bermaksud yanglain..sekadar nak mengingatkan diri sendiri dan para pembaca..jangan la buat benda yang bukan2..kang org cop kurang ajar..bukan kata kat kita, tp kata kat mak bapak kita.. :)

2 comments: