Pengikut Tegar, Thanks!

Sunday, August 5, 2012

Relevancy Please?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hari ni nak memberi sedikit pendapat, tak tau la boleh diterima ke tak..tetapi sebagai pemikir bebas, rasanya patut kot ada something untuk dikongsi bersama..

al-kisahnya, benda nak cerita ni dapatnya bila balik dari kampung td..ye la, berbuka puasa dengan keluarga, bukan selalu, sekali sekala..pukul 11 drive balik, damai je jalan..kereta ada jugak la, tp tak ramai..drive punya drive, masuk jalan luas..2 lorong n takdak kereta..wahh..ini sudah bagus..

apa lagi, dah bosan+ngantok, aku tekan la sikit pedal minyak..tak laju pun..90km/j..jalan clear, 2 lane plak tu..ok la tu..tetiba pn. isteri menyaound: slow la sikit..sini limit 60km/j je..

APA?? 60km/j??? jalan mcm ni punya luas, kereta pun tak ramai, 60km/j? adeh..bukan nak kata aku ni penentang undang2..tp, pihak2 yang berkenaan, tlg la kaji semula bab2 had laju ni. ok, kalau betul nak kekalkan had laju camni..tp buat apa kita bina satria neo, proton inspira yang halajunya senang2 mencecah 180km/j? nak bawak gi mana cenggitu gaya? atas h/way pun 110 je speed limit nya..takkan nak merempit dalam kebun kelapa sawit je kot 180km/j..tu buta kayu namanya..

bukan nak suruh buang terus speed limit, tp kaji la semula..kat atas h/way tu, tak payah la 110km/j..berapa kerat je yang ikut pun..nak letak tu ok, tp biar untuk kenderaan berat dah. kereta2 ni tak payah la..kalau nak saman sebab memandu cara merbahaya, silakan..tp setakan nak saman sebab laju lebih 4 km/j, isk, harap2 tolong la matang sikit..

benda kedua yang lama dah rasa nak tanya, bila saman dikeluarkan untuk cermin gelap..ya, saya tau cermin gelap memang merbahaya sebab penjenayah boleh sembunyi belakang gelapnya cermin tu..tp tu kalau betul2 gelap ala mafia gitu..kalau sekadar gelap yang memberi sedikit rasa sejuk dan redup dalam kereta, apa salahnya tuan..malaysia kesayangan kita ni panas, jd tak bolehka dikaji semula undang2 sebegitu..

kalau nak haramkan, ok aja..tp biarla selaras..jangan la orang miskin sahaja yang kena..org kaya yang pakai bmw, estima, alphard bagai tu boleh pulak pakai, dengan alasan cermin dia memang dah gelap..iskk..negara2 tu semua jauh dari khatulistiwa, reti pulak gelapkan cermin siap2..dah abis kita ni kalau kata tinted yang dipakai tak ikut undang2, kenapa tak buat terus kereta tu, cerminnya gelapkan siap2..lepas tu baru la boleh saman orang yang nak gelapkan lagi cermin tu..betui? apa, tak boleh pakai ka idea ni? takpa, hangpa semua memang lebih bijaksana.. :)

ok, dah..sebelum aku dicop anti kerajaan, baik aku benti..apa yang aku tulis tu semuanya adalah pendapat peribadi aku..kalau terasa nak terima, ambiklah..tak payah bayar royalti pun takpa..kalau rasa tak boleh pakai, abaikan saja idea tu :) aku menulis atas kehendak diriku dengan izin Allah taala..takdak mana2 parti pun yang mempengaruhi aku..sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment