Pengikut Tegar, Thanks!

Sunday, May 15, 2011

Selamat Hari Guru!

dah lama jugak rupanya aku mengajar..lima tahun..memang la tak otai lagi macam old-timer2 yang dah berpuluh tahun mengajar..at least aku paham sikit2 dunia perguruan..alhamdulillah..

aku tak tau kenapa masih ada manusia yang tak reti nak respek cikgu..aku dulu pun bergelar pelajar jugak..aku jugak pernah ke tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti..ya, memang aku boleh dikategorikan sebagai pelajar nakal..TAPI, cikgu/pensyarah tetap aku sanjung sebagai orang yang patut aku hormati..

aku tak kata seorang cikgu/pendidik tu, tak kira la apa yang digelar, sebagai sempurna..tapi kita sebagai pelajar yang ambik ilmu dari pendidik2 tu, wajib hormat org2 ni..kalau tak, dari mana nak datang keberkatan ilmu tu? kalau para pendidik tu ada silapnya, tegurla..tapi biar la kena caranya..kita sendiri pun tak suka kalau kita ditegur semberono..pendidik2 pun mcm tu jugak..

mungkin para pendidik jugak perlu muhasabah diri masing2..memang kita nak dihormati..tp mcm yang org kata, rasa hormat tu bukan hak kita, tp kita kena berusaha untuk mendapatkannya..pendek kata, kalau kita buat benda tak elok, tak payah ajar pun anak2 murid kita boleh belajar sendiri jadi mcm kita..bukan susah pun..just look and learn..budak2 sekarang ni kan makin pandai..kadang2 lebih pandai dari pendidik tu sendiri..

aku bukan hebat sangat, aku opportunist..aku jenis suka amik peluang..budak2 sekarang kan pandai belaka..jadi, masa mengajar aku selit2 la jugak something yang boleh diorang jadikan panduan hidup..memang sekali sekala agak terkeluar dari subjek yg aku ajar..ye la, dari ngajar biologi masuk kearah keagamaan sket..tapi tu la..kata pun mengajar biologi=science of life..dari mana datangnya life kalau tak dari Allah..tak gitu?

akhir sekali, selamat menyambut hari guru diucapkan pada pendidik seantero alam..aku bukan la baik sangat pun..cuma aku memang suka berkongsi dan sedia melakukan improvement..

wallahu a'lam..

2 comments:

  1. Selamat Hari Guru Mr Zuwairi....tq kerana mendidik kami2 di kmj dlu...he

    ReplyDelete
  2. thanks..selamat berjaya di dunia dan di akhirat..

    ReplyDelete